Sådan får du færre bekymringer

Sådan får du færre bekymringer

Bekymringer

Vi kender det alle sammen alt for godt. Pludselig sidder vi og bekymrer os. Hvad nu hvis min kæreste slår op? Hvad nu hvis det regner på fredag til havefesten?

Bekymringer er en kæde af negative tanker, som drejer sig om trusler og farer i fremtiden. De består oftest af ”hvad-nu-hvis”-spørgsmål.

Vi kan ikke helt undgå grublerierne. Og det gør heller ikke noget. For det er helt ok, at man bekymrer sig om sine materielle behov og sin families trivsel.

Bekymring kan hjælpe os til, at vi tænker over tingene og arbejder på at finde en løsning.

Hvis du f.eks. er bekymret for, om din datter kommer sikkert hjem fra festen, kunne din bekymring få dig til at hente hende, i stedet for at hun skal tage bussen alene hjem kl. 3 om natten. Så har bekymringen motiveret dig til at handle, reddet din datter fra en evt. fare, og din bekymring er forsvundet.

Bekymringer skader vores helbred

Mange mennesker bekymrer sig dog alt for meget. De har konstant en bekymring i hovedet.

På rejseområdet er jeg mester til at bekymre mig. Jeg ville vinde 1. Præmien i rejse-bekymrings-mesterskaberne. Jeg er ikke i tvivl om, at mit pas udløber når jeg står i lufthavnen. At min baby pludselig skriger i flyet, og alle passagerne rotter sig sammen og sætter os af på en sky. Heldigvis er min hustru Frida en fremragende rejseleder, så jeg panikker ikke fuldstændigt.

At bekymre sig unødigt eller overdrevent løser ingen problemer.

Overdreven bekymring er noget skidt! Nogle opslagsværker hævder, at alvorlig bekymring medfører, at vores nervesystem kommer i en tilstand af konstant beredskab. Og denne tilstand er forbundet med helbredsproblemer som mavesår, hjertesygdomme og astma.

Desuden stjæler bekymringer vores indre fred. Og berøver os glæden ved livet.

Spild af tid

Vi ved ikke hvilke af vores bekymringer, der reelt bliver til noget. Det er det dumme ved bekymringer. Det er bare tanker, som vi ikke aner, om vi skal forholde os til eller ej. Man siger at 98 % af vores bekymringer aldrig bliver til noget. Derfor er bekymringer oftest spild af tid og energi.

En forsker har udtrykt det på denne måde: ”Bekymring for fremtiden er spildte kræfter og den reelle fremtid bliver sjældent så slem, som den fremtid vi havde frygtet.”

Færre bekymringer vil for de fleste være en helt befrielse. Og nye undersøgelser viser, at det at lære at bekymre sig mindre har stor effekt for patienter med depressive symptomer.

”Martin, kom nu til sagen. Hvordan mindsker jeg så mine bekymringer?!” Ja ja rolig, guldkornene kommer nu. Jeg skulle lige skrive mig varm.

Bliv ikke handlingslammet – gør noget aktivt

Beslut dig for at gøre noget ved det du kan påvirke. Er du f.eks. bekymret for, om du har en bestemt sygdom, så gå til lægen og få vished. Så kan du få købt noget medicin eller starte i behandling.

Er du bekymret for din økonomi, så aftal et møde med din bankrådgiver. Få lavet et budget, så du får overblik, og ved hvad du skal have styr på.

Er du bekymret for, om du bliver en god far, så læs nogle bøger om emnet. Meld dig evt. til et baby-kursus.

At tilegne sig menneskelige færdigheder og gøre noget aktivt kan afhjælpe bekymringer. Det værste du kan gøre er at blive handlingslammet og slet intet gøre. Det forsvinder dine bekymringer ikke af.

Tro på din egen styrke!

Hvornår er du sidst havnet i en situation som var så langt ude, at du ikke kunne gøre noget? At du til sidst endte med at dø? (For det må da være det værste der kan ske).

Lav en liste over det der bekymrede dig i går, i sidste uge og sidste år. Tag et kig på din liste og spørg dig selv:

Hvor mange af bekymringerne blev til virkelighed? Og af dem der blev til virkelighed: Hvordan klarede du reelt udfordringen, da du stod overfor den? Løste du problemet?

Superman

Mange undervurderer deres egen evne til at håndtere situationen. Du kan mere, end du tror. Du må godt tro, du er lidt af en superman – selvfølgelig uden at blive selvfed.

Gode egenskaber

Noget af det vi ofte bekymrer os om er vores relationer til andre. Hvad nu hvis de ikke kan lide mig? Hvad nu hvis de mobber mig på min nye skole?

Når du opdyrker egenskaber som venlighed, ydmyghed, hjælpsomhed, mildhed, viser respekt, så vil du få et bedre forhold til andre. Og mange af de situationer der kunne have skabt bekymring vil slet ikke opstå.

Få dig nogle gode manerer og opfør dig som en sand gentleman. Det kommer dig til gode i det lange løb.

Tal med en om dine bekymringer

Del dine bekymringer med en du har tillid til. Det kan være en god ven eller din ægtefælle. Tal med en der er positiv, og som kan opmuntre dig.

At få en andens syn på tingene kan hjælpe dig til at se sagen i et andet lys. Bekymringer viser sig ofte ikke at være så slemme, som du selv gik og troede. Bare det, at du får lettet dit hjerte, kan hjælpe.

Bekymringer

Gå dog ikke konstant rundt og tal om dine bekymringer. Det vil blot tynge andre mennesker, og du bliver ikke særlig hyggelig at være sammen med. Alt med måde. Men en god ven vil altid gerne lytte til dig.

Du kan også søge professionel hjælp. F.eks. din læge eller en psykolog.

Motion og søvn

Sørg for at dyrke motion. Find en motionsform du kan li’.

Løb. Dans. Svøm. En gåtur er også god. Tag ud i naturen og få noget frisk luft. Det vil hjælpe dig til at få ro på hjernen.

Få nok søvn. Kører hjernen på højtryk, har den brug for tilstrækkelig hvile. Sluk for tv, telefon og ipad kl. 22.00. Og ”ab ins Bett”, som tyskeren ville have sagt.

Sig ’pyt’ og husk humor

For en del år siden havde jeg en chef som lærte mig noget klogt om livet. Når jeg var bekymret, sagde hun ofte følgende: ”Martin, hvis vi ikke skal udsættes for værre ting end det.”

Ja hvor slemt er det egentlig, hvis vores bekymring blev en realitet? Hvor slem er bekymringen om vi når at pudse vinduer inden gæsterne kommer, i forhold til at folk i nogle lande ikke ved, om de overlever næste dag pga. sult eller krig? Sig ind i mellem til dig selv: ”Pyt, det skal nok gå. Og hvis det ikke går, ja hvad så?”

Humor

Glem ikke humor i din hverdag. Når vi smiler og griner lidt mere vil der ikke være plads til så mange bekymringer. Fortæl en god vittighed. Når andre griner vil det smitte, og du begynder automatisk også selv at grine. Og tisser du i bukserne af grin, så er det helt ok. Det skal du ikke bekymre dig om.

Beslut dig for at du vil smile lidt mere af dig selv, næste gang du laver en brøler. Tag ikke dig selv så højtidelig.

Lev i nuet

Du vil opleve, at jo mindre bekymret du bliver, jo mere nærværende, koncentreret og fokuseret kan du være. Så i stedet for at bruge unødig tid på fremtiden så lev lidt mere i nuet og vær til stede. Din ægtefælle, børn, venner, skolekammerater og kollegaer vil synes, du er dejlig at være sammen med.

Vær tilfreds

Økonomiske bekymringer er noget af det, der tynger os mest. Hvis vi konstant ønsker os nye og dyre ting og ikke har pengene, kan det få os til at foretage risikofyldte investeringer. 

Vi begynder måske også at gamble, oddse og optage lån for at få vores drømme opfyldt. Vi kan hurtigt ende med, at vi sætter os selv for stramt økonomisk. Og så er det bekymringerne begynder. Hvad-nu-hvis jeg mister mit arbejde? Hvad-nu-hvis jeg ikke kan betale den næste rate?

Så lær at vær tilfreds med det du har. Og vil du have en ting, så spar op. Måske får du ikke tingene her og nu. Men gør det noget, at du skal vente et par måneder eller 1-2 år? Nogle mennesker påstår, at forventnings glæde er den største.

Det sidste

Jeg håber, du er lidt mindre bekymret fremover. Fortvivl ikke hvis det ikke lykkes så godt i starten. Det tager tid at lære, men du kan blive bedre til at skubbe grublerierne væk.

Næste gang du bekymrer dig som en gal, så kom endelig tilbage til dette indlæg. Vi har det med at glemme. Men det hjælper at læse tingene igen og få genopfrisket hukommelsen.

Har du forresten tænkt over, hvordan det at tilgive kan gavne dit helbred? Det kan du læse om her: http://martin.teichert.dk/livsstil/tilgive/

4 thoughts on “Sådan får du færre bekymringer

  1. Do da så kloch 🙂
    Det æ fint skrewn bruder.
    Vi glemme alt for hurticht.
    Vi blie å ba hjem i DK så slippe vi fo å bekymre us om a sku af mæ manne pæng.

    1. Do ka da lej Frida tæh din næste tue. Så ska do bar føl med 🙂 Kan du huske da vi tog til Hennings bryllup i Spanien da vi var unge. Hvordan klarede vi det? Hehe. Tror jeg var syg de fleste dage. Ville bare hjem i en fart 🙂

      1. Ja. Husker jeg klart og tydeligt! Jeg blev rigtig syg og du ville ikke hjælpe mig. Din sjuft. ? Men jeg aner ikke hvem der stod for det hele.

        1. Jeg må ha’ haft nok i at overleve 🙂 Hmm måske Rasmus. Eller Flemming. Nogen må ha hjulpet os. Kan du huske kagen? De var 4 mand der bar den ind. Men jeg lover dig hvis du blir syg igen så skal jeg nok komme med varm the 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *