Vinterbadning – det kolde gys der gavner dit helbred

Vinterbadning – det kolde gys der gavner dit helbred

Vinterbadning!!! Er du da blevet sindssyg? Det er ofte den kommentar jeg møder, når jeg fortæller, at jeg vinterbader. Forståeligt nok, for de fleste hader koldt vand. Der er dog mange gode grunde til at vinterbade. Hvordan kommer du i gang? Og hvorfor egentlig vinterbade?

Vinterbadning

I sommers besluttede min gode ven Tom (naboen) og jeg os for at at hoppe ud i disciplinen vinterbadning. Blev det for uudholdeligt, når vi nærmede os vinter, kunne vi altid stoppe. Men ind til videre klarer vi den. Vi hopper i et par gange om ugen. Jeg har også fået lokket min søster Kirsten med. I starten var hun lidt skeptisk. Ah vinterbadning, kan det nu også være sundt? Men nu er hun helt afhængig.

Jeg må indrømme, at jeg er overrasket over, hvor glad jeg er blevet for at vinterbade. Jeg troede jeg ville miste gnisten når vi nåede til oktober. Altså hvor fedt er koldt vand? Men når jeg ikke har været i et par dage, kan jeg mærke, at det kolde vand trækker. Mærke suset. Give mig selv udfordringen. Et par sekunders chok. Og så hjem i den varme bruser. Og en varm kop kaffe bagefter som belønning.

Er det svært at komme i?

Næh, jeg synes faktisk det er sværere om sommeren. Da kan jeg stå i flere minutter i vandkanten. Men det er umuligt om vinteren, ellers fryser ens tæer til is.  Så det er bare med at hoppe i. Ikke så meget pjat. Det kræver dog lidt mentalt forarbejde. Jeg skal lige indstille mig på at tage turen ned til stranden og hoppe i. Hvis jeg en dag ikke er helt oplagt, så springer jeg over. Det skal ikke være nogen sur pligt. Jeg skal glæde mig til det, og være klar til en lille udfordring. Så har jeg det bedst med det…

Hvad sker der i kroppen, når man vinterbader?

Når man rammer det kolde vand, trækker blodkarrene i hænder, arme og ben sig sammen. Så kører blodet ud til de indre organer i stedet, bl.a. hjertet, som begynder at slå hurtigere. Når man kommer op af vandet, åbner alle karrene sig. Derfor får man den her varme prikkende fornemmelse i fingre, tæer, arme, ben og ansigtshud.

Det kolde gys er godt for humøret. Jeg bliver lidt glad i låget i af det. Nogle bliver ligefrem helt ‘høje’ af det. Det skyldes at hjernen reagerer på kulden med at frigive en masse signalstoffer og hormoner, som adrenalin, serotonin og endorfiner. De virker smertestillende og afstressende, giver velvære og løfter humøret. Det kræver faktisk bare 20-30 sekunder i det kolde vand for at opnå en effekt i flere timer. (PS. Min rekord er 2,1 sekund. Jeg stræber efter at slå den i morgen med 0,2 sekund :o)

Immunforsvaret bliver også styrket. En undersøgelse har vist, at hyppigheden af bl.a. forkølelse, bihulebetændelse og halsbetændelse er 40% lavere hos vinterbadere.

Vinterbadning er godt for kropstemperaturen. Man fryser ikke nær så meget, når man er ude i det kolde vejr. Fiona siger ofte:”Martin, du skal have mere tøj på, du kan ikke gå med den tynde jakke”. (Det er i øvrigt Frida jeg er gift med, men det er Fiona der har konereplikkerne).

Kan jeg godt starte med vinterbadning om vinteren, eller skal jeg vente til næste efterår?

Forskerne anbefaler at starte med “vinterbadning” i de lune sommermåneder, og fortsætte igennem efteråret/vintermånederne. Det giver en blid opstart og din krop vænner sig til de koldere temperaturer. Men du kan sagtens gå i gang selv om det allerede er hundekoldt. Du bør dog aldrig vinterbade alene. Har du hjerteproblemer er det bedst at undgå vinterbadning. Eksperter anbefaler desuden et lægetjek forud for badningen, hvis man er det mindste i tvivl om sit helbred. Så brug din sunde fornuft… Du skal nok ikke svømme rundt i 20 minutter med pingvinerne første gang du hopper i. Det kan du gøre anden gang…

4 thoughts on “Vinterbadning – det kolde gys der gavner dit helbred

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *